Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından işletilen www.icisleri.gov.tr web sitesini ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde, çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. (ASP.NET_SessionId)

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresini ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun “ilgili kişinin haklarını düzenleyen” 11. maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Başvuru Formunu’nu Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Diğer Valilikler

Valilikler

T.C. Malatya Valiliği
T.C. Malatya Valiliği
T.C. Malatya Valiliği
  • VALİLİK
    Yöneticilerimiz Valilik Birimleri Tarihçe Görev Yapmış Valilerimiz İl Protokol Listesi Mevzuat Kurumsal Kimlik Etik Komisyonu İl İnsan Hakları Kurulu
  • MALATYA
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    Hizmet Birimleri Kamu Hizmet Standartları Yatırımlar
  • GÜNDEM
    Validen Haberler Haberler Duyurular
  • İLETİŞİM
°C
22
Eylül2023
Parçalı Bulutlu
23
°C
5 Günlük Hava Tahmini
temizle
  • VALİLİK
    • Yöneticilerimiz
      • Vali Ersin Yazıcı
      • Vali Yardımcıları
        • Mehmet Öz
        • Hakan Ezgi
        • Kenan Eskin
        • Osman Kural
        • Reşit Özer Özdemir
        • Abdulselam Bıçak
        • Bilal Basrı
        • Talat Tabur
      • Kaymakamlar
        • Adem Topaca
        • Adem Karataş
        • Erkan Savar
        • Şeref Gülyer
        • Mehmet Kılıç
        • Mücahit Zıvlak
        • Mustafa Aksoy
        • Muhammed Safa Kömürcü
        • Özgü Özen
        • Kutsal Baytak
    • Valilik Birimleri
      • Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı
      • Özel Kalem Müdürlüğü
      • İl Yazı İşleri Müdürlüğü
      • İl İdare Kurulu Müdürlüğü
      • İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü
      • İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü
      • İl Sosyal Etüt Ve Proje Müdürlüğü
      • İdare ve Denetim Müdürlüğü
      • Protokol Şube Müdürlüğü
      • Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü
      • İdari Hizmetler Şube Müdürlüğü
      • Hukuk İşleri Şube Müdürlüğü
      • Açık Kapı Şube Müdürlüğü
    • Tarihçe
      • Hükümet Konağı Tarihçesi
    • Görev Yapmış Valilerimiz
    • İl Protokol Listesi
    • Mevzuat
    • Kurumsal Kimlik
    • Etik Komisyonu
    • İl İnsan Hakları Kurulu
  • MALATYA
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    • Hizmet Birimleri
    • Kamu Hizmet Standartları
    • Yatırımlar
  • GÜNDEM
    • Validen Haberler
    • Haberler
    • Duyurular
  • İLETİŞİM

Ekonomi

EKONOMİYE GENEL BAKIŞ

Tarihsel süreç içerisinde "doğunun batısı batının doğusu" olarak tanımlanan Malatya, bu gün  de aynı konumunu sürdürmekte olup sosyo-ekonomik yapısı nedeniyle bölgesinde önemli  bir cazibe merkezi durumundadır. İlin bu gün ulaştığı ekonomik gelişim düzeyinde Malatya ile özdeşleşen kayısı yetiştiriciliğinin etkisi yadsınamayacak düzeydedir. Malatya için ilahi bir lütuf olarak da kabul edilebilecek olan kayısı, özellikle 80'li yıllardaki dışa açık ekonomiye geçiş sürecinde önemli bir ihraç ürünü haline gelmiş ve ilin ekonomik gelişimine büyük katkı sağlamıştır/sağlamaktadır. Malatya, ekonomik gelişmesinin temelinde Kayısı yetiştiriciliğini önemli yer tutmasına rağmen günümüzde ekonomik kalkınma kaynaklarını çeşitlendirerek daha dengeli bir sektörel yapıya evrilmektedir. 
 
DPT tarafından  2003 yılında yayınlanan "İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması" sonucuna göre Malatya il geneli olarak tüm iller içerisinde sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralamasında 41. sırada yer almıştır. Kalkınma Bakanlığı tarafından yapılan “2011 Yılı İllerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması”na göre ise  Malatya  81 il arasında 42. sırada yer almaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yapılan İllerde Yaşam Endeksi-2015 sıralamasında Malatya tüm iller sıralamasında 53. Sırada yer almıştır. 2021 yılı TUİK verilerine göre  Türkiye’de  Kişi Başına Düşen GSYİH miktraı 9.592 Dolar iken,   Malatya’da Kişi Başına Düşen  GSYİH  miktarı 5.355 Dolardır.

Kişi Başına Gayri Safi Yurtiçi Hasıla  (Dolar) 

  

Malatya’ da 2004-2017 yılları arasında kişi başına düşen GSYH değerinde nispi  bir artış olduğu görülmektedir. Malatya’nın kişi başına GSYH’nın ülke ortalamasına yakınsaması 2006 yılında % 56,8 iken 2017 yılında % 58.3, 2018 yılında ise % 55.5, 2019 yılında % 58.1 ve 2020 yılında % 60.8  ve 2021 yılında  ise  % 55.8 düzeyindedir.
 
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın Sektörel Dağılımı
2021 yılı TUİK verilerine göre; Malatya’da GSYH’ nın  % 55,72’ü hizmet sektöründe, % 33,67’ü sanayi sektöründe ve % 10,61’i  tarım sektöründe yer almaktadır.
 
SANAYİ
80’li yıllara kadar sanayileşmesi büyük ölçüde kamu yatırımlarına (Sümerbank, Tekel ve Şeker Fabrikaları gibi) bağımlı olan Malatya, daha sonra özel teşebbüs eliyle kalkınma yolunda önemli atılımlar yapmaya başlamıştır. Söz konusu kalkınma hamlesinin altında yatan en önemli nedenler; Malatya için önemli bir gelir kaynağı olan kayısının il ekonomisine sağladığı parasal kaynak, devletçe verilen yatırım teşviklerinin amacına uygun kullanılması, Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Siteleri, ulaşım ve iletişim altyapısına dönük yapılan yatırımlar ile ilimizdeki müteşebbis potansiyelidir.

1. Organize Sanayi Bölgesi:  I. Organize Sanayi Bölgesinin toplam alanı 1560 hektar, toplam sanayi alanı 932 hektar, toplam sanayi parseli 503, tahsis edilen parsel sayısı 302’dir. I. OSB’de 205 tesis üretimini sürdürmekte, 58 fabrika inşaat aşamasında, 41 firma proje aşamasında olup 22 parsel tahsise hazır durumdadır.  Firmalar ağırlıklı olarak tekstil, gıda, mobilya ve inşaat sanayi sektöründe yer almakta ve toplam 18.550 kişi istihdam edilmektedir. Doluluk oranı % 60’dir.  Kamulaştırma sonrası oluşacak parsel sayısı 180 olup sanayi parseli talep eden firma sayısı 510’dur.

2. Organize Sanayi Bölgesi: Toplam alanı 350 hektar, sanayi alanı 300 hektar, parsel sayısı 158 olup parsellerin tamamı tahsis edilmiştir. Halen 194 işletme (ayni parselde kiracılar dahil)  üretimini sürdürmektedir. Doluluk oranı % 100’dür. Üretimde olan firmalardaki çalışan sayısı 11.636 kişidir. Firmalar ağırlıklı olarak tekstil ve gıda sektöründe faaliyet göndermektedir.
 
MADENCİLİK
Madencilik alanındaki faaliyetler uzun yıllar kamu sektörü eliyle yapılmış, sektörel büyümeyi sağlayacak ölçüde özel kesim yatırımları çekilememiştir. İl ekonomisi içerisinde madencilik sektörü istenilen seviyede bulunmamaktadır.

Malatya İli başta demir, pirofillit ve mermer yatakları olmak üzere doğal kaynaklar bakımından önemli bir yere sahiptir. Malatya, önemli pirofillit yataklarına sahip olmasına karşın mevcut pirofillit yatakları gerektiği gibi değerlendirilememektedir. Benzer bir durum demir madenleri için de geçerlidir. Ancak son yıllarda özel sektörün madencilik alanındaki yatırımlarında artış görülmektedir.

İlimizde ekonomik değeri ve kalitesi çok yüksek olan yeraltı ve yerüstü maden yatakları bulunmaktadır. Bu madenler alüminyum, demir, krom, bakır, pirofillit, alçıtaşı, mermer, kurşun-çinko, vermikülit, asbest ve kömürdür.
 
ULAŞTIRMA
Karayolları

İlimizde toplam 1.222 km. karayolu ağı bulunmaktadır. Bunun 512 km. ‘si devlet yolu, 710 km.‘si il yoludur.  Bu yol ağının 336 km bitümlü sıcak karışım (BSK), 873 km sathi kaplama (SK), 49 km diğer yollardan oluşmaktadır.

İl sınırları içerisinde toplam 464 km bölünmüş yol bulunmaktadır. Bölünmüş yolun 36 km’si 2003 yılından önce yapılmış iken,  2003-2023 yılları arasında 428 km daha yapılarak 464 km bölünmüş yol ağına ulaşmıştır. İlimizdeki 1.222 km uzunluğundaki yol ağının % 38’i bölünmüş yollardan oluşmaktadır.

Demiryolu   
İlimizin demiryolu ağı; doğu, batı, kuzey ve güneyi birbirine bağlayan bir köprü vazifesi görmektedir. Malatya dâhilindeki demiryolu ağı toplamı 234 km uzunluğundadır. Doğu ve güneydoğu ile iç ve batı Anadolu arasındaki demiryolu ulaşımında önemli bir kavşak noktasında bulunan Malatya’dan düzenli yük ve yolcu taşımacılığı yapılmaktadır.

Havayolu   
Malatya Havalimanı Türkiye’de ilk yapılan ve hizmete sunulan havalimanlarından biri olup 1941 yılında Eski Malatya denilen şimdiki Battalgazi’de hizmete girmiştir. 1984 yılından itibaren bugünkü yerinde hizmet vermeye başlamıştır.

Havalimanımız sivil ve askeri amaçlı olup, intifa hakkı DHMİ ile Hava Kuvvetleri Komutanlığındadır. Şehir merkezine 28 Km uzaklıkta olup yıllık yolcu kapasitesi toplamda 1.500.000’dir. Hava alanında iki pist bulunmaktadır. Havaalanı dış hat uçuşlarına da açıktır.
 
İlimizde son yıllarda uçak ve yolcu trafiğinde ciddi bir artış olmuş ve bu artış sürmektedir. 2002 yılında 87.512 olan havayolu yolcu sayısı, 2022 yılında  655.895 olmuştur. Havaalanı terminal binası artan yolcu ihtiyacını karşılayamadığı için  yeni terminal binası ve mütemmimleri yapılmaktadır.
 
Yıllar İtibariyle Havayolu Yolcu Gelişimi
 

 

Yıl

Yolcu

İç Hat

Dış Hat

Toplam

2002

87.512

-

87.512

2015

756.976

10.725

767.701

2016

784.574

5.152

789.726

2017

878.991

7.421

886.412

2018

861.328

10.808

872.136

2019

733.754

9.987

743.741

2020  

474.337

4.212

478.549

2021

637.280

14.108

651.388

2022

649.879

16.016

665.895

 

ENERJİ
İlimizin ekonomik ve sosyal gelişimine paralel olarak yıllar içerisinde enerji tüketimi artmaktadır. 2022 yılında alınan enerji miktarı 1.297.818,62 MWh, satılan enerji ise 1.170.046,73 MWh olup, kayıp-kaçak oranı % 9,85,99 ’tür. 
 
Yıllara Göre Elektrik Enerjisi Tüketimi ve Kayıp - Kaçak Oranı
 

Yıl

Sisteme Giren(MWH)

Dağıtılan(MWH)

Kayıp Enerji(MWh)

Kayıp-Kaçak Oranı

2015

1.144.394,28

1.012.966,85

131.427,43

11,48%

2016

1.187.674,71

1.065.908,42

121.766,28

10,25%

2017

1.259.570,00

1.121.370,10

138.199,90

10,97%

2018

1.270.395,09

1.134.580,65

135.814,43

10,69%

2019

1.263.516,12

1.131.630,42

131.885,70

10,34%

2020

1.267.126,45

1.140.595,96

126.530,49

9,99%

2021

1.344.769,73

1.204.372,35

140.397,38

10,44%

 

Doğalgaz; Malatya doğalgaz dağıtım lisans ihalesi 07.07.2005 tarihinde yapılmış ve Malatya’ya 2006 yılında doğalgaz verilmeye başlanmıştır. Halen Yeşilyurt, Battalgazi, Doğanşehir, Akçadağ, Darende, Hekimhan, Yazıhan ve Kuluncak İlçelerimizde doğalgaz kullanılmaktadır. 
 
2022 yıl sonu itibariyle doğalgaz abone sayısı 213.664, doğalgaz kullanan abone sayısı 195.759,  çekilen toplam hat uzunluğu 2.034 km’dir. 
 
TARIM
Malatya hızlı bir tarıma dayalı ekonomiden sanayiye dayalı ekonomiye geçiş sürecini yaşamaktadır. Ancak her geçen gün hızlanmakta olan bu sürece karşılık, ekonomisinde tarımın etkisi hala büyüktür. Tarım sektörünün il ekonomisi içerinde önemli yer tutmasının en önemli nedenlerinden biri Malatya'nın, kendisi ile özdeşleşen kayısının, adı konmamış başkenti oluşudur. Ülkemizin pek çok yerinde ve dünyanın pek çok ülkesinde kayısı yetiştirilmekte ancak, Malatya kayısısı taşıdığı kendine has tadı ve aroması ile kuru kayısı üretimine son derece elverişli bir kayısıdır. Bu ise Malatya'yı dünya kuru kayısı üretiminde ilk sıraya oturtmuş ve markalaşan "Malatya Kayısısı" ile haklı bir üne kavuşturmuştur. Dünya kuru kayısı üretiminde ilk sırada yer alan Malatya ekonomisinde kayısıcılığın önemli bir yeri vardır.   Malatya’nın her yıl ülke ekonomisine kayısıcılıktan 400-500 milyon dolar katkı sağladığı düşünülürse sektörün ilimiz ve ülkemiz için arz ettiği önem anlaşılabilir.
 
Kayısı yanında verimli arazilerinde pek çok tarımsal ürünün yetiştirilmesi il tarımının il ekonomisi içerisindeki payını geliştirmektedir.

İlin, tarım sektöründe üretilen katma değeri azaltmadan, sanayi ve hizmet sektöründe yaratılan katma değeri artırmak suretiyle İl ekonomisini sanayi ve hizmet sektörü ağırlıklı ekonomik bir yapıya kavuşturmak durumundadır. İl ekonomisinde tarımın ağırlıklı payı nedeni ile yüksek olan tarımsal istihdam ekonomideki gelişime paralel azalmaktadır.
 
İl Arazisinin Dağılımı 
İl arazisinin; 425.450 hektarını tarım alanı (sulanan-sulanabilir ve susuz), 500.675 hektarını tarım dışı alan (ormanlık- fundalık, çayır-mera) ve 315.075 hektarını diğer alan (taşlık-kayalık, su satıhları, yerleşim alanları) oluşturmaktadır.

İlimiz arazi yapısı ve tarım alanlarının dağılımına ait detaylı bilgiler aşağıdaki tablolarda verilmiştir.

İlin Arazi Yapısı
 

ARAZİNİN KARAKTERİ

ALANI

(ha)

TOPLAM ALAN

(ha)

TARIM

ALANI

SULANAN ARAZİ

173.389

425.450

SULANABİLİR ARAZİ

218.557

SUSUZ ARAZİ

33.504

MERA VE ORMANLIK

ÇAYIR-MERALAR

280.504

500.675

ORMANLIK VE

FUNDALIK ALAN

220.171

DİĞER ALANLAR

 

TAŞLIK-KAYALIKLAR

287.786

315.075

SU SATIHLARI

18.022

YERLEŞİM ALANLARI

9.267

TOPLAM ALAN (ha)

1.241.200

1.241.200

 

Bitkisel ve Hayvansal Üretim
Tarımsal üretim; geleneksel usullerden kurtularak, hızla modernleşme yönündedir. Modern tarım teknolojilerinin yaygınlık kazanmasına bağlı olarak, ilde narenciye hariç her türlü bitki yetiştirilebilmektedir.

Kayısı üretimi ilin tarımsal üretimi içerisinde önemli bir yere sahiptir. Dünya kuru kayısı üretiminin yaklaşık % 70’ini Malatya gerçekleştirmektedir. Bu açıdan Malatya Türkiye’nin değil dünyanın en önemli kayısı üretim merkezi olup, İl’in kuru kayısı üretimi adeta ülke üretimini temsil etmektedir.


2022 yılı itibariyle Malatya yaş kayısı rekoltesi 336.872 ton,  kuru kayısı rekoltesi 75.776 ton düzeyinde gerçekleşmiştir. 2023 yılı tahmini yaş kayısı rekoltesi  385.850 ton, kuru yayışı rekoltesi ise  77.170 ton’dur.  2022 yılında ihraç edilen Türkiye kuru kayısı miktarı 76.344 ton, elde edilen gelir ise 401.731.771  ($) dolardır.
                        
Malatya'da tarımın önemli kollarından biri de hayvancılıktır. Geniş meraları ve yeterli besicilik imkânları hayvancılık için uygun bir ortam oluşturmaktadır.

İlde büyükbaş hayvan varlığı 174.986, küçükbaş hayvan varlığı ise 367.606 adettir. İlde yılda 6.971 ton kırmızı et, 40.399 ton beyaz et üretilmektedir.  Süt üretim miktarı 272.600 ton düzeyindedir. Son yıllarda ilimizde su kaynaklarının değerlendirilmesi suretiyle su ürünleri yetiştiriciliğinde artış görülmektedir. Yılda yaklaşık 9.130 ton balık elde edilmektedir. 

ORMANCILIK
İlimizde ormancılık, sınırlı bir düzeydedir. Önemli orman alanları Pütürge, Doğanşehir, Hekimhan ve Arguvan İlçelerinde bulunmakta olup, il genelinde toplam ormanlık alan 218.769  hektar olup il yüzölçümünün %17’sine tekabül etmektedir.  Kaliteli orman alanının büyük bir kısmı Pütürge İlçemizin sınırları dâhilindedir.

Malatya’da 2015-2022 yılları arasında yapılan ağaçlandırma çalışmaları aşağıdaki tablodaki gibidir.
                           
Yapılan  Ağaçlandırma Çalışmaları   (2015-2022) 
 

Yıl

Alanı (Ha)

Fidan Dikimi  (Adet)

2015

4.500

1.454.000

2016

6.607

9.720.000

2017

7.205

1.249.290

2018

6.950

3.250.000

2019

500

3.349.975

2020

779

1.150.000

2021

 778

486.825

2022

1.070

560.550

Toplam

28.389

20.220.640

  

Beydağı ağaçlandırma sahasında uygulanan ağaçlandırma projesi ile kentin yanı başında genç bir orman yetişmektedir. Şehrin havasını değiştirecek Beydağı Ağaçlandırma  Projesi İl Merkezi için önem taşımaktadır.

TİCARET
Ticaret sektörü büyüklük itibariyle il ekonomisi içerisinde önemli  bir yere sahiptir. İl  ticaret sektörü başta kayısı olmak üzere dışsatıma konu ürünlerin dünya pazarına sunulması yanında dünya, ülke ve bölgede üretilen ürünler de  il tüketicisine sunulmaktadır. 

İlde artan ekonomik düzey ve alım gücüne bağlı olarak il içinden ve il dışından sermaye grupları ticaret sektörüne dönük yatırımlar yapmışlardır.  İldeki  modern alışveriş merkezleri  bu sürecin en önemli göstergesidir. Ancak 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş merkezli depremler sonucunda İlde ticari hayat  ciddi biçimde olumsuz etkilenmiştir.

İlimiz dış ticaret kompozisyonu zaman içerisinde değişim göstermiştir. İhracatın tarım ve tarıma dayalı ürünlerden sanayi ve ara malı ihracatına doğru bir kayma görülmektedir.
Başlıca ihracat ürünleri ise; başta kuru kayısı, gıda maddeleri, tekstil ürünleri, elektrikli makine ve cihazları olmak üzere diğer ürünlerdir.

İlin başlıca ithalat kalemleri; çeşitli makine ve cihazlar, gıda maddeleri, sentetik kauçuk ve plastik maddeler,  kimyasal ürünler, suni ve sentetik elyaf olmak üzere diğer ürünlerden oluşmaktadır.   

İlde 2022 yılında 456.234.000 Dolar ihracat ve 171.166.000 Dolar ithalat gerçekleştirilmiştir.

 

 Yıl

Yıllara Göre  İhracat ve  İthalat Değerleri  (TUİK)

İhracat  ($)

İthalat  ($)

2002

71.618.000

22.381.000

2015

250.865.000

69.886.000

2016

250.831.000

86.187.000

2017

238.277.000

145.429.000

2018

224.214.000

105.619.000

2019

281.465.000

84.437.000

2020

288.948.752

115.491.819

2021

418.968.000

106.380.000

2022

456.234.000

171.166.000

 

TURİZM
Malatya tarih boyunca çeşitli kültür ve medeniyetlere ev sahipliği yapmış olup, tarih ve arkeoloji bakımından büyük ve eski bir kültüre sahiptir. İl turizm potansiyeli geçmişten günümüze korunarak taşınmıştır. Gerek sahip olduğu tarihî, doğal ve kültürel zenginlikleri gerekse bölgesinde bulunan önemli turistik değerler Malatya’nın turizm ekonomisini desteklemektedir. 7000 yıllık geçmişe sahip olan ve çok önemli eserleri bünyesinde barındıran Arslantepe Höyüğü’nün 2021 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesine girmesi İlimizin tanıtılması ve turizminin gelişmesi açısından büyük önemi haizdir.

Son yıllarda sağlık turizmi, dikkate değer bir gelişim göstermiştir. Turgut Özal Tıp Merkezi, Karaciğer Nakil Merkezi, Onkoloji Hastanesi, Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi ve ilde her geçen gün artan sağlık yatırımları sektörün gelişiminde önemli bir itici faktördür. İlimizde verilen nitelikli sağlık hizmetlerine ilave olarak Turgut Özal Tıp Merkezinin, organ nakli konusunda gösterdiği başarı ilimizi sağlık turizminde bölgesinde önemli bir noktaya getirmiştir.  
 

 

https://www.tccb.gov.tr/
https://www.icisleri.gov.tr/
https://www.turkiye.gov.tr/
https://www.cimer.gov.tr/
 

Bizi Takip Edin

  • Erişilebilirlik
  • Resmi Gazete
  • Kullanım ve Gizlilik
İnönü Mah. Buhara Cad. No:250, 44070 Yeşilyurt/MALATYA
0 422 324 22 66 - 0 422 323 02 43
 
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız